Blog > Komentarze do wpisu

Analiza infrastruktury rowerowej w południowej części Warszawskiego Śródmieścia

Rozstrzygnięte zostały przetargi na wyznaczenie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów przez Aleje Jerozolimskie na skrzyżowaniu z Emilii Plater  oraz kontraruch rowerowy w kwartale Aleje Jerozolimskie/Marszałkowska/Koszykowa/Niepodległości/Chałubińskiego + Mokotowska. Przejścia i przejazdy przez Aleje Jerozolimskie to mały przewrót Kopernikański w myśleniu o drogach w Warszawie. Równoległe do przejść podziemnych powstaną przejścia naziemne. Nie jest to pierwszy przypadek w Warszawie. W pobliżu przez Emilii Plater już takie przejście powstało. Jednak te przejścia odwracają wieloletnie założenie jakim było usunięcie pieszych z powierzchni ziemi i zmuszenie do korzystania z tuneli w centrum miasta. Będzie to pierwsze przejście naziemna przez Aleje Jerozolimskie  na długości 1,5km od Żelaznej do Kruczej. Jeśli chodzi o przejazdy rowerowe to będzie jedyny przejazd przez Aleje Jerozolimskie na całym odcinku Śródmiejskim.

Powstanie tego przejazdu otwiera furtkę do powstania trasy NS przez centrum. Na północ trasa może prowadzić Emilii Plater, Świętokrzyską i dalej do nowego odcinka przy Jana Pawła II. Na południe należy utworzyć spójny ciąg do Ronda Jazdy Polskiej (od tego miejsca na południe prowadzi kilka tras).  Za trasę rowerową uznajemy spójny ciąg po infrastrukturze dostosowanej do ruchu rowerem. Za taką infrastrukturę uznaje się drogi rowerowe, pasy rowerowe i ulice z ograniczeniem do 30km/h lub mniej (Tempo - 30, strefy zamieszkania). Trasa przez centrum to bardzo ważny element sieci gdyż w w centrum znajduje się wiele celów podróży i prowadzi tędy najkrótsza droga miedzy dzielnicami.

Screenshot_from_20161103_120920Linie różowe - istniejące pasy przy Emilii plater; Zielone -nowa infrastruktura rowerowa - po stronie zachodniej, DDR po wschodniej jednokierunkowy pas na południe od Jerozolimskich  na zasadach ogólnych; Czarne - fragment bez infrastruktury rowerowej.

Zobaczmy czy nowe inwestycje stworzą taka trasę NS. Na początek zobaczmy co przewiduje projekt wyznaczenia przejść i przejazdów przy skrzyżowaniu Emilii Plater z Alejami Jerozolimskimi. Przy skrzyżowaniu maja powstać przejścia i przejazdy oprócz wlotu wschodniego. Umożliwi to połączenie wszystkich narożników, ale w najgorszym przypadku będzie to wymagało oczekiwania 3-krotnie przed czerwonym sygnalizatorem . Kolejne elementy projektu to uzupełnienie pasa rowerowego na Emilii Plater w kierunku na północ. W kierunku na południe pas rowerowy będzie się kończył przed zebrą na wysokości Złotych Tarasów. Jazdę po wydzielonej infrastrukturze będzie można kontynuować na drodze rowerowej zaczynającej się za zebrą.  Kolejnym elementem jest droga rowerowa na wysokości Dworca Centralnego. Umożliwi ona jazdę w obu kierunkach, Dzięki temu osoby jadące do Dworca Centralnego  czy do Złotych Tarasów z południa nie będą musiały korzystać pasów rowerowych  po drugiej stornie Emilii Plater. Ostatnim elementem projektu jest kontraruch rowerowy na odcinku od Nowogrodzkiej do Alej Jerozolimskich. Brak pasa przy Złotych Tarasach oznaczać będzie tyle ze trasa NS będzie miała w tym miejscu lukę w podróży z północy na południe (to miejsce zostanie niestety dodane do mapy Teleportów). 

Screenshot_from_20161103_120958Fioletowe  - istniejące drogi rowerowe, Czerwone - drogi jednokierunkowe nie objęte projektem z BP, Zielone - drogi objęte projektem i które zostaną wykonane, będą dwukierunkowe dla rowerów i z uspokojeniem ruchu., Czarne - drogi objęte projektem i które nie zostaną wykonane i pozostaną jednokierunkowe; Niebieskie - fragment dwukierunkowy bez uspokojenia  ruchu

Zobaczymy jeszcze czy powstanie chociaż trasa dla jadących w relacji południe - północ, czyli czy powstanie trasa rowerowa na południe od Alej Jerozolimskich po realizacji kontraruchu rowerowego. Dlaczego z kontaruchu? Oprócz uczynienia ulic dostępnymi dla ruchu rowerowego w obu kierunkach będzie wprowadzone ograniczenia prędkości do 30 km /h. Wymagane jest to gdy nie stosuje się separacji za pomocą pasa  (kontrapasa) rowerowego. Czyli ulice z kontraruchem można będzie potraktować jako element trasy rowerowej. Przetarg na kontraruch jest realizacją projektu do BP 2015 (sic!). Realizacja się przeciągnęła . Co gorsza nie będzie zrealizowane wszystko . Nie powstaną fragmenty które wymagały ingerencji w sygnalizację świetlną. Najbardziej kuriozalny będzie fragment na Mokotowskiej gdzie powstanie kontraruch, ale nie będzie jak do niego dojechać . Jedynie będzie można się włączyć prowadząc rower pieszo . Mniej kuriozalny ale bardziej szkodliwy będzie brak kontaruchu na odcinku Emilii Plater od Koszykowej do Wilczej . Uniemożliwi to kontynuacje jazdy ddrem wzdłuż Noakowskiego w ulicę Emilii Plater. Nie będzie to wiec kolejna trasa do centrum . Spróbujmy znaleźć coś innego . Mamy drogę dla rowerów wzdłuż Marszałkowskiej. Niestety żadna z poprzecznych ulic nie ma ciągłości z  zachowaniem ograniczania do 30kmh. Kontraruchu a jednocześnie ograniczenia do 30km/h  nie będzie na żadnym odcinku od Poznańskiej do Marszałkowskiej. Niestety trasa rowerowa NS nie powstanie w żadnym kierunku. Nie oznacza to że inwestycja jest niepotrzebna. Każde ułatwienie dla rowerzystów jest na wagę złota.

 Jak będzie można przejechać północy na południe (dziś jedzie się tak samo :) )

Screenshot_from_20161103_121042

A jak z południa na północ

Screenshot_from_20161103_121547

Projekt kontaruchu ułatwi pokonanie ronda Dmowskiego jadącym DDRem przy Marszałkowksiej. Do tej pory trzeba było jechać tak (zapewne nikt tak nie jeździł )

Screenshot_from_20161103_121615

Wkrótce można będzie tak

Screenshot_from_20161103_121627

Absurd na Mokotowskiej

Screenshot_from_20161103_121959Czerwone - drogi jednokierunkowe nie objęte projektem z BP, Zielone - drogi objęte projektem i które zostaną wykonane, będą dwukierunkowe dla rowerów i z uspokojeniem ruchu., Czarne - drogi objęte projektem i które nie zostaną wykonane i pozostaną jednokierunkowe;

Jakie widać, niestety, sprawy rowerowe nie są traktowane z należyta starannością. Projekty BP są realizowane z opóźnieniem . Gorsze jest to ze Pełnomocnik /ZDM nie starają się tworzyć tras rowerowych, a inwestują w kilometry infrastruktury rowerowej na peryferiach. W opisanych wyżej przypadkach przypadkach oczekuje ze pełnomocnik pochyli się nad tymi punktami i znajdzie jakieś, chociaż tymczasowe, rozwiązania.

czwartek, 03 listopada 2016, rowerozof

Polecane wpisy

  • Zrównoważona mobilność w praktyce.

    Sprawdźmy jak w Warszawie traktowani są kierowcy samochodów a jak rowerzyści. Zarząd Dróg Miejskich frezuje kolejne ulice. W związku z tym zamieścił informację

  • Na co głosować w Budżecie Partycypacyjnym 2017?

    W tym roku jak i w poprzednich obrodziło projektami rowerowymi. Prawie we wszystkich dzielnicach są jakieś rowerowe propozycje. W stosunku do lat poprzednich ub

  • Trakt W-Z

    Pojawiła się ostatnio koncepcja zwana Trakt Praski. Została przygotowana jako praca magisterska przez Małgorzatę Dembowską. Na stronie dotyczącej tej koncepcji

Komentarze
Gość: MW, *.dynamic-ww-06.vectranet.pl
2016/11/03 19:15:11
"Brak pasa przy Złotych Tarasach oznaczać będzie tyle ze trasa NS będzie miała w tym miejscu lukę w podróży z północy na południe (to miejsce zostanie niestety dodane do mapy Teleportów). " - bez przesady... Jeśli przerwanie pasa na kilkanaście metrów to teleport, to powinny one być zaznaczone na praktycznie każdym ciągu z pasami :) No i co to za teleport skoro bez problemu, legalnie można przejechać bez zsiadania z roweru? :)
-
2016/11/04 10:41:11
No racja, to nie bardzo teleport. Bardziej Mokotowska i Noakowskiego .
-
oelka49-26
2016/11/16 10:41:16
Aby z DDR na Marszałkowskiej dostać się w Aleje Jerozolimskie lub na Marszałkowską za rondem nie trzeba zwiedzać św. Barbary, Nowogrodzkiej i Pankiewicza. Można zatoczyć pętlę przez Nowogrodzką, Poznańską i Żurawią i skręcić w lewo, w Marszałkowską. Jedyny problem, to pętla indukcyjna sygnalizacji przy Marszałkowskiej mająca problemy z wyłapaniem roweru.
-
Gość: Kris, *.dynamic.chello.pl
2016/11/17 11:21:18
Dobre opracowanie. Czy mogę prosić o uzupełnienie z mapą pokazującą jak będzie można dojechać z pl.Politechniki pod Marriott? W obu tych miejscach są chociażby stacje roweru miejskiego i najbardziej naturalną (najkrótszą) trasą jest przejazd wzdłuż Noakowskiego - istniejącą DDR i dalej E.Plater. Teoretycznie można nadłożyć i pojechać Chałubińskiego, ale na skrzyżowaniu Noakowskiego/Koszykowa aby się włączyć do ruchu należy zejść z roweru i przeprowadzić go przejściem na drugą stronę. Czy będzie to inaczej rozwiązane czy nadal teleport?