Wpisy

  • czwartek, 23 sierpnia 2018
    • Rowerem na wybory samorządowe 2018

      Kampania przed wyborami samorządowymi rozpoczęta. Dla rowerzystów jest tyle ważna, że to samorządowcy decydują o kształcie infrastruktury rowerowej w największym stopniu. Przyjrzyjmy się co proponują w tym temacie największe partie.

      Informacje zostały wzięte z programów na wybory samorządowe z oficjalnych stron internetowych. Dla części partii program nie jest aktualnie dostępny. Jeśli się pojawi to tabelka zostanie zaktualizowana.

      Nazwa komitetu linki do programu Cytaty w sprawach rowerowych
      Prawo i Sprawiedliwość Brak programu samorządowego w Internecie Nie dotyczy
      Platforma Obywatelska https://www.dropbox.com/s/6a6q5smxecu69js/Polska%20Samorz%C4%85dna%202017%20WEB.pdf?dl=0

      Rozdział: Bezpieczeństwo

      Zobligujemy samorządy w całej Polsce do opracowania  lokalnych programów „Bezpieczna Gmina”.   Podstawą   tego programu będzie dokładna analiza każdej ulicy, każdego fragmentu miejscowości. Zidentyfikujemy miejsca,  w których obywatele nie czują się bezpiecznie, i wprowadzimy odpowiednie rozwiązania, by tę sytuację zmienić.  Czasem wystarczy lepsze oświetlenie ulicy po zmroku;  w innym miejscu – monitoring i zwiększona obecność patroli  Straży Miejskiej i policji. Równolegle będziemy zwiększać  bezpieczeństwo pieszych i uczestników ruchu drogowego,  kierowców i rowerzystów. Szczególną uwagę zwrócimy na bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, zarówno w szkołach,  jak i w drodze do domu.

      Rozdział: Transport publiczny

      Jesteśmy przekonani, że polskie miasta dojrzały do rewolucji transportowej. Będziemy dążyć do stopniowego  ograniczania ruchu samochodowego w centrach miast,  między innymi poprzez wprowadzanie stref ograniczonej  emisji komunikacyjnej, rozbudowę transportu publicznego  i ścieżek rowerowych oraz masowe uruchamianie programów rowerów miejskich. Nowoczesny i sprawny transport  publiczny to duże koszty, ale chcemy na nie patrzeć jak na inwestycję w lepszą jakość życia mieszkańców.  Tam, gdzie  będzie to finansowo możliwe, zaproponujemy obniżenie  cen biletów komunikacji publicznej albo wprowadzenie  darmowej komunikacji, przynajmniej w ścisłych centrach  miast.

      Partia Razem http://partiarazem.pl/wp-content/uploads/2018/01/Razem-mo%C5%BCemy-wi%C4%99cej-program.pdf

      Rozdział: TRANSPORT  NAPRAWDĘ PUBLICZNY – WYGODNY I DOSTĘPNY  DLA WSZYSTKICH

      BEZPIECZNIE NA ROWERZE

      Będziemy rozbudowywać sieć dróg  rowerowych w miastach i wzdłuż  dróg wojewódzkich w  gminach  wiejskich. Chcemy, by rowerem dało  się bezpiecznie dojechać do węzłów  komunikacyjnych takich jak stacje  kolejowe. Przy punktach przesiadkowych  będziemy budować bezpieczne  parkingi i przechowalnie rowerowe.

      DROGI BEZPIECZNE DLA PIESZYCH

      Zamiast stawiać kolejne „czarne punkty”,  przebudujemy miejsca, w których dziś  giną ludzie – przyczyną tragedii jest dziś  często źle zaprojektowana infrastruktura  drogowa. Wprowadzimy organizację  ruchu wymuszającą bezpieczną  jazdę przed przejściami dla pieszych  i skrzyżowaniami (progi spowalniające,  wyspy, ronda, inteligentna sygnalizacja  świetlna). Przy drogach wojewódzkich  zbudujemy bezpieczne, oddzielone  pasem zieleni chodniki i drogi rowerowe.

      Polskie Stronnictwo Ludowe https://www.psl.pl/wp-content/uploads/2018/01/Rzeczpospolita-Samorz%C4%85dowa.pdf

      Cel: Samorządy przyjazne środowisku

      Rozbudowa sieci tras rowerowych
      Polskie miasta dysponują już całkiem rozległą siecią tras rowerowych, wciąż
      nie tworzą one jednak spójnej sieci w pełni pozwalającej wykorzystać rower
      jako codzienny i całoroczny środek transportu. Kolejnym krokiem powinno być
      łączenie istniejących tras zarówno w ujęciu regionalnym, jak i ponadregionalnym.

      Cel: Zrównoważony rozwój infrastruktury

      Budowa i remont dróg lokalnych
      Dobre drogi lokalne z chodnikami, ścieżkami rowerowymi i parkingami
      w gminach i w miastach nie tylko ułatwiają komunikację, ale podnoszą
      także nasze bezpieczeństwo. Uruchomimy specjalny program budżetowego
      wsparcia dla gmin i powiatów w budowie dróg lokalnych. Będzie to jeden
      z naszych głównych priorytetów samorządowych.

      SLD https://www.sld.org.pl/images/dokumenty/Silny_samorz%C4%85d2c_demokratyczna_Polska.pdf Brak wzmianek o rowerze
      Kukiz’15 Brak programu samorządowego w Internecie Nie dotyczy
      Nowoczesna Brak programu samorządowego w Internecie Nie dotyczy

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      rowerozof
      Czas publikacji:
      czwartek, 23 sierpnia 2018 11:02
  • czwartek, 03 listopada 2016
    • Analiza infrastruktury rowerowej w południowej części Warszawskiego Śródmieścia

      Rozstrzygnięte zostały przetargi na wyznaczenie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów przez Aleje Jerozolimskie na skrzyżowaniu z Emilii Plater  oraz kontraruch rowerowy w kwartale Aleje Jerozolimskie/Marszałkowska/Koszykowa/Niepodległości/Chałubińskiego + Mokotowska. Przejścia i przejazdy przez Aleje Jerozolimskie to mały przewrót Kopernikański w myśleniu o drogach w Warszawie. Równoległe do przejść podziemnych powstaną przejścia naziemne. Nie jest to pierwszy przypadek w Warszawie. W pobliżu przez Emilii Plater już takie przejście powstało. Jednak te przejścia odwracają wieloletnie założenie jakim było usunięcie pieszych z powierzchni ziemi i zmuszenie do korzystania z tuneli w centrum miasta. Będzie to pierwsze przejście naziemna przez Aleje Jerozolimskie  na długości 1,5km od Żelaznej do Kruczej. Jeśli chodzi o przejazdy rowerowe to będzie jedyny przejazd przez Aleje Jerozolimskie na całym odcinku Śródmiejskim.

      Powstanie tego przejazdu otwiera furtkę do powstania trasy NS przez centrum. Na północ trasa może prowadzić Emilii Plater, Świętokrzyską i dalej do nowego odcinka przy Jana Pawła II. Na południe należy utworzyć spójny ciąg do Ronda Jazdy Polskiej (od tego miejsca na południe prowadzi kilka tras).  Za trasę rowerową uznajemy spójny ciąg po infrastrukturze dostosowanej do ruchu rowerem. Za taką infrastrukturę uznaje się drogi rowerowe, pasy rowerowe i ulice z ograniczeniem do 30km/h lub mniej (Tempo - 30, strefy zamieszkania). Trasa przez centrum to bardzo ważny element sieci gdyż w w centrum znajduje się wiele celów podróży i prowadzi tędy najkrótsza droga miedzy dzielnicami.

      Screenshot_from_20161103_120920Linie różowe - istniejące pasy przy Emilii plater; Zielone -nowa infrastruktura rowerowa - po stronie zachodniej, DDR po wschodniej jednokierunkowy pas na południe od Jerozolimskich  na zasadach ogólnych; Czarne - fragment bez infrastruktury rowerowej.

      Zobaczmy czy nowe inwestycje stworzą taka trasę NS. Na początek zobaczmy co przewiduje projekt wyznaczenia przejść i przejazdów przy skrzyżowaniu Emilii Plater z Alejami Jerozolimskimi. Przy skrzyżowaniu maja powstać przejścia i przejazdy oprócz wlotu wschodniego. Umożliwi to połączenie wszystkich narożników, ale w najgorszym przypadku będzie to wymagało oczekiwania 3-krotnie przed czerwonym sygnalizatorem . Kolejne elementy projektu to uzupełnienie pasa rowerowego na Emilii Plater w kierunku na północ. W kierunku na południe pas rowerowy będzie się kończył przed zebrą na wysokości Złotych Tarasów. Jazdę po wydzielonej infrastrukturze będzie można kontynuować na drodze rowerowej zaczynającej się za zebrą.  Kolejnym elementem jest droga rowerowa na wysokości Dworca Centralnego. Umożliwi ona jazdę w obu kierunkach, Dzięki temu osoby jadące do Dworca Centralnego  czy do Złotych Tarasów z południa nie będą musiały korzystać pasów rowerowych  po drugiej stornie Emilii Plater. Ostatnim elementem projektu jest kontraruch rowerowy na odcinku od Nowogrodzkiej do Alej Jerozolimskich. Brak pasa przy Złotych Tarasach oznaczać będzie tyle ze trasa NS będzie miała w tym miejscu lukę w podróży z północy na południe (to miejsce zostanie niestety dodane do mapy Teleportów). 

      Screenshot_from_20161103_120958Fioletowe  - istniejące drogi rowerowe, Czerwone - drogi jednokierunkowe nie objęte projektem z BP, Zielone - drogi objęte projektem i które zostaną wykonane, będą dwukierunkowe dla rowerów i z uspokojeniem ruchu., Czarne - drogi objęte projektem i które nie zostaną wykonane i pozostaną jednokierunkowe; Niebieskie - fragment dwukierunkowy bez uspokojenia  ruchu

      Zobaczymy jeszcze czy powstanie chociaż trasa dla jadących w relacji południe - północ, czyli czy powstanie trasa rowerowa na południe od Alej Jerozolimskich po realizacji kontraruchu rowerowego. Dlaczego z kontaruchu? Oprócz uczynienia ulic dostępnymi dla ruchu rowerowego w obu kierunkach będzie wprowadzone ograniczenia prędkości do 30 km /h. Wymagane jest to gdy nie stosuje się separacji za pomocą pasa  (kontrapasa) rowerowego. Czyli ulice z kontraruchem można będzie potraktować jako element trasy rowerowej. Przetarg na kontraruch jest realizacją projektu do BP 2015 (sic!). Realizacja się przeciągnęła . Co gorsza nie będzie zrealizowane wszystko . Nie powstaną fragmenty które wymagały ingerencji w sygnalizację świetlną. Najbardziej kuriozalny będzie fragment na Mokotowskiej gdzie powstanie kontraruch, ale nie będzie jak do niego dojechać . Jedynie będzie można się włączyć prowadząc rower pieszo . Mniej kuriozalny ale bardziej szkodliwy będzie brak kontaruchu na odcinku Emilii Plater od Koszykowej do Wilczej . Uniemożliwi to kontynuacje jazdy ddrem wzdłuż Noakowskiego w ulicę Emilii Plater. Nie będzie to wiec kolejna trasa do centrum . Spróbujmy znaleźć coś innego . Mamy drogę dla rowerów wzdłuż Marszałkowskiej. Niestety żadna z poprzecznych ulic nie ma ciągłości z  zachowaniem ograniczania do 30kmh. Kontraruchu a jednocześnie ograniczenia do 30km/h  nie będzie na żadnym odcinku od Poznańskiej do Marszałkowskiej. Niestety trasa rowerowa NS nie powstanie w żadnym kierunku. Nie oznacza to że inwestycja jest niepotrzebna. Każde ułatwienie dla rowerzystów jest na wagę złota.

       Jak będzie można przejechać północy na południe (dziś jedzie się tak samo :) )

      Screenshot_from_20161103_121042

      A jak z południa na północ

      Screenshot_from_20161103_121547

      Projekt kontaruchu ułatwi pokonanie ronda Dmowskiego jadącym DDRem przy Marszałkowksiej. Do tej pory trzeba było jechać tak (zapewne nikt tak nie jeździł )

      Screenshot_from_20161103_121615

      Wkrótce można będzie tak

      Screenshot_from_20161103_121627

      Absurd na Mokotowskiej

      Screenshot_from_20161103_121959Czerwone - drogi jednokierunkowe nie objęte projektem z BP, Zielone - drogi objęte projektem i które zostaną wykonane, będą dwukierunkowe dla rowerów i z uspokojeniem ruchu., Czarne - drogi objęte projektem i które nie zostaną wykonane i pozostaną jednokierunkowe;

      Jakie widać, niestety, sprawy rowerowe nie są traktowane z należyta starannością. Projekty BP są realizowane z opóźnieniem . Gorsze jest to ze Pełnomocnik /ZDM nie starają się tworzyć tras rowerowych, a inwestują w kilometry infrastruktury rowerowej na peryferiach. W opisanych wyżej przypadkach przypadkach oczekuje ze pełnomocnik pochyli się nad tymi punktami i znajdzie jakieś, chociaż tymczasowe, rozwiązania.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (4) Pokaż komentarze do wpisu „Analiza infrastruktury rowerowej w południowej części Warszawskiego Śródmieścia”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      rowerozof
      Czas publikacji:
      czwartek, 03 listopada 2016 12:56
  • sobota, 29 października 2016
    • Ranking magazynu Rowertour "Rower w mieście 2016"

      W listopadowym numerze magazynu Rowertour ukazał się 4. już ranking "Rower w mieście ". Tworzony jest co 2 lata. Warszawa uzyskała 5. pozycję awansując o 3 miejsca. Czy skok jest znaczący? Raczej nie. Wciąż znajduje się w grupie tych samych miast z podobną liczba punków. Miasta w tej grupie zamieniają się miejscami. Do tej grupy należy Słupsk, Radom, Opole, Olsztyn. Punktacja mieści się pomiędzy 39,8 a 42,3 więc to bardzo mała różnica. Te miasta zaliczyłbym do III ligi. Drugą ligę stanowią dwa miasta Toruń i Wrocław z około 48 punktami. W obecnym rankingu zamieniły się miejscami. Pierwsza liga, kolejny raz z rzędu ,  to bezkonkurencyjny Gdańsk z 55 punktami. 

      Za co Warszawa dostała punkty. Za całkowitą  długość infrastruktury rowerowej dostała 7,4 punktów. To połowa stawki. Po 2 punkty na 3 możliwe dostała za sporo ddrow z asfaltu zamiast kostki, ddry zamiast cprow (nawet 2,5 pkt), pasy  rowerowe, skalę nowych inwestycji i remonty. Tylko 0,5 pkt za kontraruch. Raczej zasłużenie. Tempo wprowadzania kontraruchu np z Budżetu Partycypacyjnego woła o pomstę do nieba. Trochę na wyrost (3 pkt na 6) ocenione zostało ilość stref ruchu uspokojonego. Trochę stref jest,  ale głównie na peryferiach,  a nie tam gdzie najbardziej potrzeba czyli w centrum. Zupełnie zasłużony 1 punkt (na 3) za przyjazne centrum. Na Starówkę nie da się wyjechać rowerem, a centrum w rozumieniu (dalekie) okolice Dworca Centralnego maja tylko dziurawą  trasę WZ i pół trasy NS(dopiero od kilku dni). 

      Zupełnie niesprawiedliwe maksymalne 3 pkt za trasy prowadzące do granic miasta. Wg kryterium chodziło o spójne połączenie centrum z rogatkami. Władze miasta podały że jest aż 8 takich tras. To mocno naciągany wynik. Ściśle  to chyba do tej pory nie spełniała żadna trasa.  Do granic prowadzą ddry na S8 do Marek, Modlinskiej, Radiowej, Górczewskiej.  Trochę brakuje na Alejach Jerozolimskich, Drewny, Wale Miedzeszynskim.  Nic lub prawie nic na Al. Krakowskiej, Połczyńskiej, Puławskiej, Arkuszowej, Trakt Brzeski, Pułkowej, Radzyminskiej, Żołnierskiej. 1 punkt nie byłby na pewno się krzywdzący. 

      2,5 punktu (na maksymalne 3) za stojaki, tyle samo za standardy rowerowe i konsultacje z organizacjami rowerowymi. Maksymalne, zasłużone 3 za bezpłatną możliwość przewozu roweru w komunikacji. Jedyne 0 punktów za brak korzystania z zewnętrznego finansowania (np z UE).  3 punkty, o 1 więcej niż Gdańsk,  za  dodatkowe rowerowe kwestie. Przewaga nad Gdańskiem wynika pewnie z posiadania przez stolicę i nieposiadanie przez lidera roweru publicznego.

      Co może czekać Warszawę w rankingu w 2018?  Biorąc pod uwagę  zapowiedzi miasta nie grozi nam spadek do czwartej ligi. Z drugiej strony, lider czyli Gdańsk nie powinien czuć się zagrożony. Zaległości są zbyt duże żeby się dało je nadrobić w 2 lata. Duża szansa jest na wejście do drugiej ligi, a na pewno realne jest zmniejszenie dystansu. Warszawa ma zapewnione finansowanie 150km tras. Co raz lepiej idzie też realizacja projektów z Budżetu Partycypacyjnego. 

      Na koniec gratuluję zwycięzcy rankingu czyli Gdańskowi. Gratulacje też dla warszawskich urzędników za utrzymanie podobnego wyniku jak 2 lata temu. Gdyż w tym rankingu, aby zachować pozycję,  trzeba się rozwijać. 

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      rowerozof
      Czas publikacji:
      sobota, 29 października 2016 00:40
  • poniedziałek, 27 czerwca 2016
    • Zrównoważona mobilność w praktyce.

      Sprawdźmy jak w Warszawie traktowani są kierowcy samochodów a jak rowerzyści. Zarząd Dróg Miejskich frezuje kolejne ulice. W związku z tym zamieścił informację na swojej stornie . Zobaczmy co w nim się znajduje.
      Niemal co tydzień kolejna jezdnia zyskuje nową nawierzchnię podczas weekendowego frezowania.
      Jak wygląda sytuacja rowerzystów? W tym roku zaczęły się dwa remonty dróg rowerowych: 2,5 km przy Al. KEN i całe 250m przy Wybrzeżu Gdańskim. Można więc uznać że remontuje się jedną drogę dla rowerów na kwartał.
      Frezowanie weekendowe trwa jak sama nazwa mówi weekend czyli 2 dni. W rzeczywistości to 54 godziny, bo remont trwa non stop .
      Jak jest u rowerzystów. Remont KEN:
       
      Początek - 7 kwietnia 2016:
      http://ursynow.pl/zarzad-drog-miejskich-rozpoczyna-sezon-remontowy-wlasnie-wystartowaly-prace-przy-remoncie-drogi-dla-rowerow-w-al-ken/
      Pierwszy asfalt - 19-05-2016
      https://zdm.waw.pl/aktualnosci/remontujemy-droge-dla-rowerow-w-al-ken
      Po prawie 3 miesiącach wciąż połowa trasy jest nieprzejezdna.
      Ja rozumiem, że to trochę co innego, ale bez przesady. Może warto dorzucić trochę grosiwa, aby ktoś zrobił to szybciej niż robi to ZRiKD.
      Połczyńska
      Ogólny stan nawierzchni oceniono jako raczej dobry. Na ulicy zaobserwowano odtworzenie spękań poprzecznych, głównie na prawym pasie. Występują nieliczne spękania siatkowe i skupiska rys. Koleiny zaobserwowano lokalnie w pobliżu przystanków autobusowych i dojazdów do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Zalecenia: weekendowe frezowanie

      ZDM wydaje pieniądze, na "raczej dobre" jezdnie dla samochodów, gdy nadal są całe ciągi rowerowe (wykonane z kostki fazowanej), które w dniu oddania były już w złym stanie. Są nawet odcinki wymalowane na nierównym chodniku.

      Tak wygląda zrównoważona mobilność w praktyce.
       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      rowerozof
      Czas publikacji:
      poniedziałek, 27 czerwca 2016 15:01
  • wtorek, 14 czerwca 2016
    • Na co głosować w Budżecie Partycypacyjnym 2017?

      W tym roku jak i w poprzednich obrodziło projektami rowerowymi. Prawie we wszystkich dzielnicach są jakieś rowerowe propozycje. W stosunku do lat poprzednich ubyło projektów zakładających wyznaczenie pasów rowerowych. Przyczyną tego są problemy z ich wyznaczaniem (Stryjeńskich) spowodowane konfliktami z parkowaniem czy zmniejszeniem ilości pasów ruchu. Wciąż popularne są projekty związane z umożliwieniem jazdy w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych (tzw "kontraruch" lub "ruch pod prąd"). Z zrozumiałych względów są zlokalizowane w innych dzielnicach niż w latach poprzednich.   Nowością w tym roku są za to wyniesione przejścia i przejazdy. Polega to na tym że są one podnoszone do poziomu chodnika ułatwiając przejazd rowerom i przejście pieszym z jednoczesnym stworzeniem progu zwalniającego dla jadących poprzecznie samochodów.

      Zachęcam do głosowania na te projekty. W pierwszej kolejności należy głosować oczywiście na projekty które ułatwią codzienne poruszanie czyli leżą na trasie którą często pokonujecie. Jeśli takich nie ma to zachęcam do głosowania w Śródmieściu,  które jest dzielnica specjalnej troski. Ma najgorszą infrastrukturę w stosunku do potrzeb. Dwa projekty które polecam leżą na trasie rowerowego krzyża (trasy NS i WZ)  na skraju Śródmieścia. Pierwszy to połączenie Tamki z Mostem Świętokrzyskim. Otwarty w roku milenijnym most do dziś nie posiada rowerowego połączenia z centrum (Skandal!). Drugi to połączenie ronda Radosława z ulicą Stawki po wschodniej stronie Alei Jana Pawła II. Zmniejszy to liczbę koniecznych zmian strony jezdni. Jadący od Arkadii do ronda OZN zamiast 3 razy będą musieli tylko raz zmienić stronę.

      Innym wartym polecenia projektem jest "kontraruch" na (prawie) wszystkich jednokierunkowych ulicach w Śródmieściu. To kilkadziesiąt ulic, które mają szansę być przyjazne dla rowerzystów. De facto to dodatkowe kilometry tras dla rowerów.

      Listę rowerowych projektów można znaleźć na : http://budzet.zm.org.pl/

      Głosowanie trwa do 24 czerwca 2016r., szczegóły na stronie: https://twojbudzet.um.warszawa.pl/

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      rowerozof
      Czas publikacji:
      wtorek, 14 czerwca 2016 14:57